Radio Veronica 1959 - 1974

[17]

Technicus Ruud Doets en nieuwslezer Freek Simon filmden de berging. Op de beelden het bergingsvaartuig de Bever, dat de bergingsmaterialen van de Norderney weer aan boord neemt.

Vlak nadat de Norderney weer op z’n oude positie lag deed zendertechnicus José van Groningen de zender weer aan en kon Lex Harding vanaf de Mi Amigo voordat hij weer naar de Norderney vertrok de volgende mededeling doen (1). Technicus Ad Bouman was eerder die ochtend halsoverkop naar de Norderney gebracht met banden en andere programmatische spullen. Vlak daarna is Ad Bouman weer van boord gegaan omdat het er dermate druk was met bergings mensen en de zee ook erg ruw was. Hij vertrok naar het Haagse Binnenhof.

krantenartikel Veronica

loep Telegraaf

pijl
weer op 538 (1)
pijl
nieuws Freek (2)
pijl
ANP nieuws (3)
pijl
Freek (4)
pijl
Norderney (5)

Even daarvoor, om 07.30 uur bracht Freek Simon vanaf de Mi Amigo het nieuws (2).
Ook de radionieuwsdienst bracht het, om 07.00 uur (3).
Rond de klok van 09.00 uur kon Freek de Norderney weer zien liggen op de oude vertrouwde plek (4).
En waar lag die Norderney dan (5)?

En niet lang daarna was Veronica op twee golflengten tegelijk in de lucht! Eerst met twee verschillende programma’s maar later prikten de technici van Caroline de 538 programma’s op 259 meter door. Dat deden ze tot de 20e s’ avonds. Uiteraard moest eerst een nieuwe ankerketting aan de Norderney worden vastgemaakt, dat werd ogenblikkelijk door de mensen van Smit-Tak gedaan.

Op bijgaande foto is de nieuwe ankerketting op het dek van de sleepboot te zien.
 
foto Veronica
loep ketting

In de loop van de jaren waren er mensen die vonden dat het wel erg toevallig was, dat de Norderney in de vroege ochtend net op de dag van de hoorzitting werd vlot getrokken door de mensen van Smit-Tak.
Sommige beweerden zelfs dat het opzet was en dat de Veronica-directie het even handig hadden geregeld dat het schip langer op het strand zou blijven liggen want dat was zo’n mooie promotie op de 18e april!
Die zienswijze is door mij altijd met klem ontkend en naar het rijk der fabelen verwezen. En nu 36 jaar later wordt dat “langer-op-het-strand verhaal” eindelijk ontzenuwd!

Journalist Piet van der Vooren van de Teylinger, een gratis huis aan huisblad in Voorhout, Sassenheim en Warmond, sprak recentelijk met de bergingsinspecteur van bergingsbedrijf Smit, Hans Walenkamp, hij was indertijd verantwoordelijk voor het lostrekken van de Norderney. Hij zei er in de Teylinger van 27 augustus 2009 dit over:

pijl
Lex en Hans
 
 
"Dat is absolute onzin. Bull Verwey was erg betrokken bij de berging, en die wilde het schip zo snel mogelijk weer op zee hebben. Bovendien zouden we daar als Smit geen belang bij hebben gehad, want we werkten op basis van 'no cure, no pay'. Dus hoe langer het schip op het strand zou liggen, hoe meer geld het ons zou kunnen kosten. Wat nodig was om het schip los te kunnen trekken was springtij met de nodige golfslag, en dat hadden we op 18 april. Het is echt toeval dat dat net op dezelfde dag als die demonstratie was".

(Publicatie citaat Walenkamp met toestemming van P. van der Vooren)

Op de ochtend van de 18e april maakte Lex Harding tussen 10 en 11 uur een speciaal programma via onze eigen 538 zender a/b van de Norderney, waarin hij vertelde hoe z’n autorit naar Den Haag en Scheveningen verliep en ook het lostrekken van het strand konden we horen uit de mond van Hans Walenkamp zelf.




 

twitterSTICHTING NORDERNEY | internet www.norderney192.nl | e-mail info@norderney192.nl
sitemap| login donateurs | login medewerkers

Het copyright op alle artikelen en informatie op deze website berust bij de Stichting Norderney tenzij anders vermeld. Niets mag geheel of gedeeltelijk worden overgenomen of vermenigvuldigd, in welke vorm dan ook, dan na voorafgaande schriftelijke toestemming van de Stichting Norderney.


Telco Radio Toppers

 

Norderney192 op Facebook 192 Radio op Twitter